BOEKEN EN TESTS
Hier een overzicht van onze boeken en tests.
Het begon in 2008 met De Gelukkige Rekenklas, gepubliceerd samen met Tom Braams, waarin Marisca en Rob allebei hoofdstukken schreven. Daarna kwam Dyscalculie en Rekenproblemen, 20 obstakels en hoe ze te nemen (2012). Dyscalculie en een hoog IQ verscheen in 2020, in 2022 gevolgd het Zorgplan Dyscalculie en Rekenproblemen, een coproductie met Marije van Oostendorp. Uitgeverij Boom publiceerde ook de Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS, 2013), die Marisca maakte samen met Stephan Vermeire. Rob en Marisca werken beiden als auteurs mee aan de toets Rekenen/Wiskunde van het Boom Leerling volgsysteem. Marisca’s proefschrift uit 1995, Knowledge of Numbers, is als pdf beschikbaar op deze site.
Zorgplan dyscalculie en rekenproblemen
Een handreiking voor het primair onderwijs Als school heb je een zorgplicht voor leerlingen die moeilijkheden ondervinden met de leerstof. De overheid vraagt
Dyscalculie en rekenproblemen
In dit boek bespreekt rekendeskundige Marisca Milikowski de moeilijkheden – obstakels – die zich verscholen houden in het elementaire rekenen. Meestal zitten die
Cursus cijferend rekenen
Rob Milikowski De ‘Cursus cijferend rekenen” bestaat uit boekjes die door de Rekencentrale worden uitgebracht. Stap voor stap wordt het rekenen uitgelegd. Tot
Rekentoets van Boom LeerlingVolgSysteem
Joep van Vugt, Teije de Vos, Marisca Milikowski, Rob Milikowski Uitgeverij Boom geeft een leerlingvolgsysteem voor het basisonderwijs uit dat evenals het LVS van
Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS)
Marisca Milikowski, Stephan Vermeire Met de Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS) spoor je snel en efficiënt leerlingen op die een verhoogd risico hebben op
Knowledge of numbers
Marisca Milikowski A study of the psychological representation of the numbers 1 – 100 PhD thesis at the University of Amsterdam, 1995 Als
Dyscalculie en een hoog IQ
Marisca Milikowski Dat een zeer intelligent kind de uitkomst van 4 + 3 niet kan onthouden, lijkt onwaarschijnlijk. ‘Alweer die vingers’, verzucht de
Math up!
2+2=4. This seems obvious, but for a child with dyscalculia it is a mystery. Some children simply aren’t wired to understand basic math,
De gelukkige rekenklas
Met het rekenen is het in Nederland slecht gesteld. Breuken en delen, het is velen te hoog gegrepen. Wat is er precies aan