Rekenblog2019-10-28T13:13:55+00:00

Rekenblog

Rekentaal of mompeltaal

Plus en min

Het is volgens mij beter om plus en min te zeggen dan erbij en eraf. Plus en min is namelijk de standaardtaal, die overal ter wereld wordt gebruikt. Maar er zijn meer voordelen.

Ten eerste zijn de woorden korter. Met een kort woord kan het geheugen beter overweg dan met een lang.

Ten tweede verschillen de woorden plus en min meer van elkaar dan eraf en erbij. Dat gedeelde ‘er’ leidt makkelijker tot verwarring in het geheugen. Het zijn mompelwoordjes.

Er is geen enkele reden om te menen dat kinderen moeite hebben met die officiële aanduiding.

Cijfer en getal

Er is verschil tussen een cijfer en een getal.

Cijfer verwijst naar het teken. Net zoals letter. Getal verwijst naar de bedoelde hoeveelheid.

Honderd is een getal dat uit drie cijfers bestaat.

7 is een hoekig cijfer en een oneven getal.

By |11 februari 2021|

Klokkijken volgens REMELKA

Als je rekenproblemen hebt is klokkijken vaak heel lastig. Dan is het zoeken naar een goeie methode. Toen ik bij de sbo-school Het Spectrum rekenhulp gaf, stelden we een werkboek klokkijken samen uit de losbladige REMELKA-methode.

Ik dacht daar weer aan toen ik vanmorgen een mail kreeg van een leerkracht, Marieke, op een school voor MLK en ZMLK: moeilijk lerend en zeer moeilijk lerend. Ze hebben daar op school Reken Zeker als methode, maar die is voor het reguliere onderwijs bestemd en te moeilijk voor een school als de hare. De leerkracht vroeg of ik raad wist.

Het eerste wat te binnenschoot was: REMELKA. Die losbladige rekenmethode was perfect geschikt voor moeilijk lerende kinderen. Het zou geweldig zijn als die nog ergens beschikbaar is. Ik beschikt in elk geval over de pdf’s van de cursus klokkijken. Die heb ik haar allemaal toegestuurd. En toen ik daarmee bezig was dacht ik: dan ook maar meteen op de website. Want ook voor kinderen met dyscalculie is dit fijn materiaal.

Klik hier om het bestand te downloaden >

Een voorbeeld:

By |10 februari 2021|

De geschiedenis van Jona

Bij hoogintelligente leerlingen wordt dyscalculie soms moeilijk herkend. Zij kunnen hun gebrek aan getalgevoel ten dele compenseren door hun sterke denkkracht. Maar pas bij erkenning van hun dyscalculie kunnen hun talenten de ruimte krijgen. In het boek Dyscalculie en een hoog IQ bespreekt psycholoog en diagnosticus Marisca Milikowski elf leerlingen die dit ondervinden. Een van hen is Jona, die in juni 2018 door instituut De Rekencentrale werd onderzocht. Zij zat toen in groep 6. In dit artikel bespreekt Milikowski de voorgeschiedenis, het onderzoek en de daardoor in gang gezette veranderingen voor Jona.

Het artikel staat het In het Tijdschrift voor Remedial Teaching. Het is hier te lezen >.

By |6 juli 2020|
Ga naar de bovenkant