Rekenblog2019-10-28T13:13:55+00:00

Rekenblog

+1 is abstracter dan tellen

Alle plussommen kun je tellend oplossen als je maar genoeg tijd hebt. Tijd, geduld, en geheugenruimte. Want als je tellend optelt moet je twee verschillende tellingen bijhouden. Neem 8 + 7 =. Als je dit tellend oplost moet je niet alleen van 8 tot 15 tellen, maar ook de 7 stappen bijhouden. Anders weet je niet of je al ver genoeg bent met tellen. Als je dat op je vingers kunt doen gaat het nog wel. Maar als je beide tellingen in je hoofd moet doen (plus 1 maakt 9, plus 2 maakt 10, plus 3 maakt 11, plus 4 maakt 12, plus 5 maakt 13, plus 6 maakt 14, plus 7 maakt 15) ben je lang bezig en je weet niet altijd zeker of het klopt.

Het heerlijke van +1 is dat de optelling en de telling één en dezelfde beweging zijn. Een kind dat de telrij kent kan dus in principe ook een +1 som maken. Toch is er wel een verschil. Het plusteken is een symbool dat in de telrij niet voorkomt. Met de som 1 + 1 ga je dus echt een stapje de abstractie in.

Dat je in een meer abstracte wereld bent beland zie je ook doordat je de som x +1 straffeloos kunt omdraaien in 1 + x. Dit besef is voor kinderen een heel belangrijke stap in de beheersing van het rekenen. Als je weet dat 1 + 9 hetzelfde is als 9 + 1 heb je het tellen achter je gelaten.

Hier is een blaadje met wat +1 en 1+ sommen. Om mee te oefenen.

Plussommen die tweelingen zijn.

By |12 februari 2021|

De minregel: 1 – 2 kan niet!

Een plussom kun je omdraaien. Dat is de regel bij het optellen: het maakt niet uit welk getal voorop staat. De uitkomst van 100 + 1 is hetzelfde als de uitkomst van 1 + 100.

Maar bij het aftrekken is dat anders. 100 – 1 is 99. Maar 1 – 100 kan niet. Van 1 kun je geen 100 afhalen. Dan krijg je een negatief getal, en daar zijn we nog helemaal niet mee bezig. In onze normale bovengrondse getallenwereld geldt: bij min moet het grootste getal voorop staan. Dus 2 – 1 kan, maar 1 – 2 KAN NIET.

In mijn minicursus voor de kleine bewerkingen heb ik ook een blaadje opgenomen met minsommen waarover een beslissing genomen moet worden. Kan hij wel, of kan hij niet?  Hier is dat blaadje: De MIN-regel

Aan het eind van die taak vraag ik kinderen om zelf wat sommen verzinnen die wel en niet kunnen. Een van hen schreef: 1000000000 – 10000000000 kan niet! Ik heb de nullen nageteld en het is waar.

By |12 februari 2021|

Rekentaal of mompeltaal

Plus en min

Het is volgens mij beter om plus en min te zeggen dan erbij en eraf. Plus en min is namelijk de standaardtaal, die overal ter wereld wordt gebruikt. Maar er zijn meer voordelen.

Ten eerste zijn de woorden korter. Met een kort woord kan het geheugen beter overweg dan met een lang.

Ten tweede verschillen de woorden plus en min meer van elkaar dan eraf en erbij. Dat gedeelde ‘er’ leidt makkelijker tot verwarring in het geheugen. Het zijn mompelwoordjes.

Er is geen enkele reden om te menen dat kinderen moeite hebben met die officiële aanduiding.

Cijfer en getal

Er is verschil tussen een cijfer en een getal.

Cijfer verwijst naar het teken. Net zoals letter. Getal verwijst naar de bedoelde hoeveelheid.

Honderd is een getal dat uit drie cijfers bestaat.

7 is een hoekig cijfer en een oneven getal.

By |11 februari 2021|

Klokkijken volgens REMELKA

Als je rekenproblemen hebt is klokkijken vaak heel lastig. Dan is het zoeken naar een goeie methode. Toen ik bij de sbo-school Het Spectrum rekenhulp gaf, stelden we een werkboek klokkijken samen uit de losbladige REMELKA-methode.

Ik dacht daar weer aan toen ik vanmorgen een mail kreeg van een leerkracht, Marieke, op een school voor MLK en ZMLK: moeilijk lerend en zeer moeilijk lerend. Ze hebben daar op school Reken Zeker als methode, maar die is voor het reguliere onderwijs bestemd en te moeilijk voor een school als de hare. De leerkracht vroeg of ik raad wist.

Het eerste wat te binnenschoot was: REMELKA. Die losbladige rekenmethode was perfect geschikt voor moeilijk lerende kinderen. Het zou geweldig zijn als die nog ergens beschikbaar is. Ik beschikt in elk geval over de pdf’s van de cursus klokkijken. Die heb ik haar allemaal toegestuurd. En toen ik daarmee bezig was dacht ik: dan ook maar meteen op de website. Want ook voor kinderen met dyscalculie is dit fijn materiaal.

Klik hier om het bestand te downloaden >

Een voorbeeld:

By |10 februari 2021|
Load More Posts
Ga naar de bovenkant