Home 22019-10-28T11:01:26+00:00

De Rekencentrale – instituut voor rekenen en dyscalculie

Wat is dyscalculie?

Dyscalculie, getallen als rekenstof en de psychologie van getallen.

Lees meer over dyscalculie

Dyscalculie onderzoek

Dyscalculie onderzoek bij de rekencentrale.

Meer over dyscalculie onderzoek

Alles over rekenen

Rekenonderwijs en rekendidactiek.

Lees meer over rekenen

Lievelingsgetallen

Wat zijn ‘goede’ en ‘slechte’ getallen?

Lees meer over lievelingsgetallen

Dyscalculie-onderzoek en intelligentie-onderzoek

U kunt bij ons terecht voor een diagnostisch dyscalculie-onderzoek. Wij stellen vast of er sprake is van dyscalculie en wat de aard is van de rekenproblemen.  Gegevens over het intelligentieprofiel zijn belangrijk voor de diagnostiek van rekenproblemen. Daarnaast kijken we altijd naar geheugenfuncties en andere mogelijke belemmeringen.

Lees hier alles over de onderzoeken >

Advies aan scholen

Wij geven advies aan scholen over rekenproblemen en dyscalculie.

Math up! 20 Steps to conquer dyscalculia

2+2=4. This seems obvious, but for a child with dyscalculia it is a mystery. Some children simply aren’t wired to understand basic math, despite having strong intelligence in other areas.

For such children and their parents and teachers this book will be an asset. Marisca Milikowski, a specialized psychologist, has helped dozens of children from a desperate situation to success in school.

Any child deserves a great future. But without help and understanding, it is often hard to keep hope. This book will show you how even in the most difficult situation there is still a way forward.

Read more  about this book >

Rekenblog

Met opgeheven hoofd naar school

Nova zit in groep 7 en  heeft bij de Rekencentrale een dyscalculie onderzoek laten doen. Haar moeder beschrijft hieronder hoe belangrijk het onderzoek voor Nova is. Nova was een meisje met veel onzekerheden waaronder het rekenen. Al vanuit groep 3 [...]

By |7 oktober 2021|

Tom Braams wraakt dyslexieprotocol en slecht leesonderwijs

Tom Braams, onderwijspsycholoog en dyslexiespecialist, snijdt in een interview met Balans twee belangrijke kwesties aan. Balans magazine 03-2021-Interview Tom. De eerste kwestie is de stoornisbureaucratie. De vergoede zorg bij dyslexie wordt door protocollen ingesnoerd. Wil een kind recht hebben op [...]

By |19 juli 2021|

Een glansrol voor de nul

De nul doet veel verschillende dingen en kinderen kunnen er lol in hebben om dat allemaal goed te leren begrijpen. Om te beginnen de bewerkingen:  plus, min en keer nul. Daarin speelt de nul de rol van: niks. Maar dan [...]

By |16 maart 2021|
Ga naar de bovenkant